Nieuwe roldeur in Meppelerdiepsluis succesvol geplaatst
Op 23 januari 2015 is de eerste nieuwe roldeur van de Meppelerdiepsluis geplaatst. De 170 ton wegende deur is succesvol in de deurkas gehesen. Hiermee is een belangrijke stap gezet in de bouw van de nieuwe sluis.
Op donderdag 22 januari werd met het inhijsen gestart. Bij de start van het hijsen, verschoof de roldeur een stukje van zijn plaats. Om het werk veilig af te maken besloot men na wat aanpassingen de dag erna verder te gaan. Aangezien er altijd rekening wordt gehouden met een mogelijke uitloop, is het werk hierdoor niet vertraagd.
De roldeur van het binnensluishoofd voor de nieuwe Meppelerdiepsluis is 37 meter lang, 7 meter hoog en 3 meter breed. De deur werd in de deurkas ingehesen vanaf een ponton. Dit gebeurde met behulp van twee 700 tons telekranen vanaf het land. Deze worden 26 januari weer afgebroken. Voor geïnteresseerden plaatste de aannemer een uitkijkpost. Dit hoogtepunt van de bouw van de sluis is met veel belangstelling gevolgd.
Een roldeur is een deur die in een deurkas buiten de vaarweg staat. Vanaf de zijkant rolt de deur op wielen over een rail, die in een betonnen drempel is gestort, de vaarweg in. De roldeur heeft een kerende functie bij zowel hoog als laag water.
Op donderdag 22 januari werd met het inhijsen gestart. Bij de start van het hijsen, verschoof de roldeur een stukje van zijn plaats. Om het werk veilig af te maken besloot men na wat aanpassingen de dag erna verder te gaan. Aangezien er altijd rekening wordt gehouden met een mogelijke uitloop, is het werk hierdoor niet vertraagd.
De roldeur van het binnensluishoofd voor de nieuwe Meppelerdiepsluis is 37 meter lang, 7 meter hoog en 3 meter breed. De deur werd in de deurkas ingehesen vanaf een ponton. Dit gebeurde met behulp van twee 700 tons telekranen vanaf het land. Deze worden 26 januari weer afgebroken. Voor geïnteresseerden plaatste de aannemer een uitkijkpost. Dit hoogtepunt van de bouw van de sluis is met veel belangstelling gevolgd.
Een roldeur is een deur die in een deurkas buiten de vaarweg staat. Vanaf de zijkant rolt de deur op wielen over een rail, die in een betonnen drempel is gestort, de vaarweg in. De roldeur heeft een kerende functie bij zowel hoog als laag water.
Geen opmerkingen: