Project Gerrit Krolbrug gaat nieuwe fase in
Demissionair minister van Infrastructuur & Waterstaat, Robert Tieman, heeft voor het project nieuwe Gerrit Krolbrug een projectbesluit genomen. Daarmee geeft de minister goedkeuring aan de plannen voor de nieuwe brug die de afgelopen tijd zijn gemaakt. Het project gaat nu over naar de realisatiefase.
Rijkswaterstaat start met de aanbesteding om een aannemer te vinden die de nieuwe brug gaat bouwen. Naar verwachting gaat eind 2026 de eerste schop de grond in.
De afgelopen periode zijn de planologische procedures doorlopen, is het ontwerp verder uitgewerkt en zijn alle contractstukken opgesteld. De volgende stap is het zoeken van een aannemer die de nieuwe brug gaat bouwen. De aanbesteding voor een aannemer start eind september 2025.
Omdat aanbestedingen verbonden zijn aan wettelijk vastgestelde termijnen, neemt dit proces enige tijd in beslag. Tijdens de aanbesteding overlegt Rijkswaterstaat continu met geïnteresseerde aannemers, zodat de aannemers zich goed kunnen inlezen en hun voorstellen af kunnen stemmen op de wensen.
In het najaar van 2026 gaat naar verwachting de eerste schop de grond in. Dan start het archeologisch onderzoek. Uit eerder onderzoek is vast komen te staan dat op de plek van de Gerrit Krolbrug, ongeveer 2000 jaar geleden, een bewoonde terp lag aan de oude rivier de Hunze.
Na het archeologisch onderzoek begint de daadwerkelijke bouw van de nieuwe brug. De bouw duurt twee tot drie jaar. Gedurende deze periode vervalt de verbinding Gerrit Krolbrug. Fietsers en voetgangers kunnen gebruikmaken van de nabijgelegen Noordzeebrug en de Oostersluis. Naar verwachting kan het verkeer eind 2029 gebruik maken van de nieuwe Gerrit Krolbrug.
De Gerrit Krolbrug is een belangrijke verbinding in Groningen. De brug wordt vervangen, omdat deze ruim 80 jaar oud is en veel last van storingen had. De oude brug voldeed daarbij niet aan de eisen van een Klasse Va-hoofdvaarweg. Het beweegbare deel van de brug werd in 2021 aangevaren en raakte beschadigd, waardoor dat deel verwijderd moest worden. De nieuwe Gerrit Krolbrug moet zorgen voor een veilige en vlotte verbinding voor alle gebruikers van de brug.
Rijkswaterstaat start met de aanbesteding om een aannemer te vinden die de nieuwe brug gaat bouwen. Naar verwachting gaat eind 2026 de eerste schop de grond in.
De afgelopen periode zijn de planologische procedures doorlopen, is het ontwerp verder uitgewerkt en zijn alle contractstukken opgesteld. De volgende stap is het zoeken van een aannemer die de nieuwe brug gaat bouwen. De aanbesteding voor een aannemer start eind september 2025.
Omdat aanbestedingen verbonden zijn aan wettelijk vastgestelde termijnen, neemt dit proces enige tijd in beslag. Tijdens de aanbesteding overlegt Rijkswaterstaat continu met geïnteresseerde aannemers, zodat de aannemers zich goed kunnen inlezen en hun voorstellen af kunnen stemmen op de wensen.
In het najaar van 2026 gaat naar verwachting de eerste schop de grond in. Dan start het archeologisch onderzoek. Uit eerder onderzoek is vast komen te staan dat op de plek van de Gerrit Krolbrug, ongeveer 2000 jaar geleden, een bewoonde terp lag aan de oude rivier de Hunze.
Na het archeologisch onderzoek begint de daadwerkelijke bouw van de nieuwe brug. De bouw duurt twee tot drie jaar. Gedurende deze periode vervalt de verbinding Gerrit Krolbrug. Fietsers en voetgangers kunnen gebruikmaken van de nabijgelegen Noordzeebrug en de Oostersluis. Naar verwachting kan het verkeer eind 2029 gebruik maken van de nieuwe Gerrit Krolbrug.
De Gerrit Krolbrug is een belangrijke verbinding in Groningen. De brug wordt vervangen, omdat deze ruim 80 jaar oud is en veel last van storingen had. De oude brug voldeed daarbij niet aan de eisen van een Klasse Va-hoofdvaarweg. Het beweegbare deel van de brug werd in 2021 aangevaren en raakte beschadigd, waardoor dat deel verwijderd moest worden. De nieuwe Gerrit Krolbrug moet zorgen voor een veilige en vlotte verbinding voor alle gebruikers van de brug.
Geen opmerkingen: