Structurele oplossing voor brug Itteren
In 2024 zijn er twee varianten onderzocht als structurele oplossing voor de brug te Itteren. De eerste optie is het renoveren van de brug. De tweede optie is een nieuw te bouwen brug.
Op basis van de resultaten van het onderzoek heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat besloten dat er toch een nieuwe brug gebouwd wordt als vervanging van de huidige brug bij Itteren.
Rijkswaterstaat gaat verder met hetzelfde plan als waarover eerder overeenstemming was tussen Rijkswaterstaat en de gemeente Maastricht.
Er moeten verschillende stappen worden gezet voordat men kan starten met de werkzaamheden. Het plan voor een nieuw te bouwen brug werken we verder uit tot een contract dat we kunnen aanbesteden. Verder moeten we contractstukken opstellen en verschillende onderzoeken doen. Bijvoorbeeld naar de ecologie, mogelijke uitstoot van stikstof en kabels en leidingen.
Als dat gedaan is, wordt het contract aanbesteed. Zodra de aannemer bekend is, zal deze ook nog voorbereidingstijd nodig hebben, voordat de werkzaamheden kunnen starten.
Tijdens de werkzaamheden in juli 2024, waarbij we de stalen platen verwijderden en een betonnen druklaag aanbrachten, bleek het niet mogelijk om de barriers goed vast te zetten op de nieuwe betonnen druklaag. De barriers zijn de lage afzettingen aan beide kanten van het wegdek.
De barriers worden een voor een opgetild en op nieuwe rubberen oplegblokken vastgemaakt. Op deze manier kunnen de barriers niet meer verschuiven.
De werkzaamheden vinden plaats in de nacht van 25 op 26 en 26 op 27 november 2024. Er staat een reservenacht gepland van 27 op 28 november 2024. De werkzaamheden vinden plaats van 22.00 uur tot 06.00 uur. De brug wordt niet afgesloten.
Op basis van de resultaten van het onderzoek heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat besloten dat er toch een nieuwe brug gebouwd wordt als vervanging van de huidige brug bij Itteren.
Rijkswaterstaat gaat verder met hetzelfde plan als waarover eerder overeenstemming was tussen Rijkswaterstaat en de gemeente Maastricht.
Er moeten verschillende stappen worden gezet voordat men kan starten met de werkzaamheden. Het plan voor een nieuw te bouwen brug werken we verder uit tot een contract dat we kunnen aanbesteden. Verder moeten we contractstukken opstellen en verschillende onderzoeken doen. Bijvoorbeeld naar de ecologie, mogelijke uitstoot van stikstof en kabels en leidingen.
Als dat gedaan is, wordt het contract aanbesteed. Zodra de aannemer bekend is, zal deze ook nog voorbereidingstijd nodig hebben, voordat de werkzaamheden kunnen starten.
Tijdens de werkzaamheden in juli 2024, waarbij we de stalen platen verwijderden en een betonnen druklaag aanbrachten, bleek het niet mogelijk om de barriers goed vast te zetten op de nieuwe betonnen druklaag. De barriers zijn de lage afzettingen aan beide kanten van het wegdek.
De barriers worden een voor een opgetild en op nieuwe rubberen oplegblokken vastgemaakt. Op deze manier kunnen de barriers niet meer verschuiven.
De werkzaamheden vinden plaats in de nacht van 25 op 26 en 26 op 27 november 2024. Er staat een reservenacht gepland van 27 op 28 november 2024. De werkzaamheden vinden plaats van 22.00 uur tot 06.00 uur. De brug wordt niet afgesloten.
Geen opmerkingen: