Eerste duurzame en multi-inzetbare schip Rijkswaterstaat te water
Het eerste duurzame en multifunctionele schip van Rijkswaterstaat is 16 maart 2018 te water gelaten. Het schip is een van de drie Multi Purpose Vessel 30's (MPV 30's) die binnen een jaar door de Rijksrederij wordt ingezet.
Het schip combineert verschillende functies zoals vaarwegmarkering, patrouilleren, meten en visserijonderzoek. Het is voor het eerst dat Rijkswaterstaat met dergelijke multi-inzetbare en energiezuinige schepen gaat werken. De nieuwe schepen worden ingezet op de grote binnenwateren, de Waddenzee en de Noordzee tot 30 mijl uit de Nederlandse kust.
Duurzaamheid is bij het ontwerp en bouw van de MPV’s 30 ver doorgevoerd: de schepen varen hybride en kunnen de dagelijkse werkzaamheden op oplaadbare batterijen uitvoeren. Daarnaast is de hydrodynamica van de romp zo ontworpen dat er een lage weerstand in het water ontstaat, waardoor het schip nog minder energie verbruikt. Het is ook voor het eerst dat de Rijksrederij schepen gaat inzetten waarbij de schroeven onder het schip draaien, zodat er alle kanten op gevaren kan worden.
De nieuwe schepen zijn onderdeel van het vlootvervangingsprogramma van de Rijksrederij dat in 2010 is gestart. De komende jaren vervangt de organisatie ongeveer 20 schepen uit de jaren tachtig die aan het einde van hun economische en technische levensduur zijn.
Het schip combineert verschillende functies zoals vaarwegmarkering, patrouilleren, meten en visserijonderzoek. Het is voor het eerst dat Rijkswaterstaat met dergelijke multi-inzetbare en energiezuinige schepen gaat werken. De nieuwe schepen worden ingezet op de grote binnenwateren, de Waddenzee en de Noordzee tot 30 mijl uit de Nederlandse kust.
Duurzaamheid is bij het ontwerp en bouw van de MPV’s 30 ver doorgevoerd: de schepen varen hybride en kunnen de dagelijkse werkzaamheden op oplaadbare batterijen uitvoeren. Daarnaast is de hydrodynamica van de romp zo ontworpen dat er een lage weerstand in het water ontstaat, waardoor het schip nog minder energie verbruikt. Het is ook voor het eerst dat de Rijksrederij schepen gaat inzetten waarbij de schroeven onder het schip draaien, zodat er alle kanten op gevaren kan worden.
De nieuwe schepen zijn onderdeel van het vlootvervangingsprogramma van de Rijksrederij dat in 2010 is gestart. De komende jaren vervangt de organisatie ongeveer 20 schepen uit de jaren tachtig die aan het einde van hun economische en technische levensduur zijn.
Geen opmerkingen: