maandag 31 januari 2022

Herstel mosselbanken in Eems-Dollard vraagt geduld en bescherming bestaande banken

Proeven op de wadplaat Hond-Paap hebben nieuwe kennis opgeleverd over de aanleg en ontwikkeling van mosselbanken in het zeer slibrijke Eems-estuarium.

Van 2018 tot 2020 legden onderzoekers van Wageningen Marine Research en het Duitse Senckenberg am Meer-Instituut twee mosselbanken aan, in opdracht van het ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselveiligheid.

Mosselen kunnen korte tijd overleven in zeer slibrijk water, maar dit gaat ten koste van hun vitaliteit. De grootste bedreiging voor de overlevingskansen van mosselen en het herstel van mosselbanken vormt langdurige blootstelling aan grote hoeveelheden slib. De onderzoekers concluderen dit op basis van meetgegevens uit de periode 2006-2021. Ze ontdekten ook een nieuwe natuurlijke mosselbank op de Hond-Paap, die de kritische eerste vijf jaar wist te overleven en nog steeds bestaat.

Voor het herstel van mosselbanken in de Eems-Dollard raden de onderzoekers aan te vertrouwen op natuurlijke aanwas en vooral zuinig te zijn op de banken die er al zijn. Dit kan door meer rekening te houden met de aanwezige mosselbanken bij de uitvoering van activiteiten die het slibgehalte verhogen.

vrijdag 28 januari 2022

Start aanleg natuurvriendelijke oevers Noord-Willemskanaal

 

Deze maand start men met de aanleg van natuurvriendelijke oevers op vier trajecten langs het Noord-Willemskanaal.

Op dit moment is het Noord-Willemskanaal weinig natuurvriendelijk ingericht. Het is een scheepvaartkanaal met oevers die bestaan uit damwanden en een bodem die ook langs de kant al diep is. Hierin kunnen waterplanten zich niet of amper ontwikkelen. Daardoor is er nu weinig ruimte voor vissen om te kunnen paaien en eieren af te zetten en voor jonge vissen om beschut te kunnen opgroeien. Door ondiepere oevers aan te leggen, kan straks licht tot op de bodem doordringen, waardoor waterplanten zich ontwikkelen. Dit biedt vervolgens weer paai- en opgroeimogelijkheden voor vissen, maar het biedt ook leefgebied voor allerlei andere (kleine) dieren.

Op sommige plekken moeten bomen wijken voor de aanleg van deze oevers. Hiervoor in de plaats worden op een andere locatie nieuwe bomen geplant. Het kappen van bomen gebeurt op zorgvuldige wijze, zodat zo snel mogelijk weer een mooie en ecologisch waardevolle randzone aan het bos ontstaat.

donderdag 27 januari 2022

100 jaar schoon water in Amsterdam

 

Dat Amsterdam geen al te gezonde stad was, was voor iedereen al eeuwenlang duidelijk: de permanente stank die er hing was van een onvoorstelbare smerigheid. Amsterdam stond bekend als 'een mooie vrouw' maar dan wel een mooie vrouw 'met een slechte adem'.

De grachten lagen vol slachtafval en uitwerpselen, 's zomers walmend in de hitte. Er hing een giftige zwaveldamp boven het water die de luchtwegen aantastte en het verf op de huizen deed verkleuren.
Drinkwater was schaars. Her en der in de stad stonden houten huisjes met kelders die regenwater opvingen. Hier konden Amsterdammers regenwater kopen. Ook werd er water uit de Vecht naar de stad gebracht. Maar ook dit water was van dubieuze kwaliteit. Om toch enigszins veilig de dorst te lessen, dronk de Amsterdammer bier. Dit was immers gebrouwen, dus gekookt, en door de alcohol minder gevaarlijk dan vervuild water.

Van 1832 tot het einde van de 19e eeuw stierven duizenden Amsterdammers aan cholera. De ziekte kon volkomen onverwacht toeslaan en was bijzonder dodelijk. In 1854 werd ontdekt dat de cholerabacil zich verplaatst via door ontlasting verontreinigd water. Langzaam kwam men tot het besef dat de stad permanent toegang tot schoon drinkwater nodig had. De eerste Amsterdamse waterleiding werd aangelegd en er werd begonnen met de aanleg van een uitgebreid rioleringsnetwerk.

woensdag 26 januari 2022

Koning opent Zeesluis IJmuiden

 

Zijne Majesteit de Koning opent woensdagmiddag 26 januari 2022 Zeesluis IJmuiden. De opening van de zeesluis markeert de ingebruikname van de grootste zeesluis ter wereld.

De nieuwe, grotere zeesluis vervangt de Noordersluis uit 1929 en laat toe dat schepen getijdeonafhankelijk het sluizencomplex IJmuiden vlot en veilig kunnen passeren.

Zeesluis IJmuiden is 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep. De bouw van de zeesluis is in juli 2016 gestart en augustus 2021 afgerond. Daarna volgde een periode van oefenen en testen door alle partijen die met de zeesluis gaan werken zoals de bedienaars, de loodsen, de slepers en de vletterlieden. Ook is er geoefend met de hulpdiensten.

dinsdag 25 januari 2022

Duurzame IFD bruggen in Noord-Holland

Alle bruggen van de provincie Noord-Holland worden voortaan volgens het Industrieel, Flexibel en Demontabel (IFD) principe ontworpen, gebouwd en onderhouden.

Hiermee zet de provincie een volgende stap in het investeren in duurzaam en efficiënt bouwen.

Veel bruggen in Nederland zijn verouderd en lopen qua techniek en functionaliteit achter op bruggen die nu worden gebouwd. Het vervangen en renoveren van deze oude bruggen is een grote opgave voor de provincie Noord-Holland. De kosten zijn hoog en het geeft overlast wanneer een brug tijdelijk niet gebruikt kan worden. Door het toepassen van het IFD principe kan er op een duurzame manier gebouwd worden met minder hinder voor weggebruikers en tegen lagere kosten.

IFD maakt gebruik van gestandaardiseerde brugelementen om bruggen circulair te ontwerpen en snel en efficiënt te bouwen. De gestandaardiseerde brugelementen zijn fabrieksmatig geproduceerd waardoor de kosten laag zijn en de levertijd kort. De elementen passen precies in elkaar en kunnen snel aangebracht en eventueel vervangen worden wanneer nodig. Dit bespaart tijd en zorgt voor minder hinder voor de omgeving. IFD bruggen zijn duurzamer dan ‘gewone’ bruggen doordat zij langer meegaan en er dus minder energieverbruik en CO2 uitstoot is. Daarnaast zijn de brugelementen geschikt voor hergebruik. Dit alles maakt een IFD brug circulair.

maandag 24 januari 2022

Sa­men­wer­ken aan het aan­pak­ken van af­val in de Maas

Dertien partners ondertekenden het Clean Meuse Joint Statement tijdens de Eindconferentie van LIVES, Litter Free Rivers and Streams.

Op donderdag 20 januari 2022 namen ruim 100 deelnemers uit Nederland, Duitsland en België deel aan de eindconferentie van het Interreg V-A project Litter Free Rivers and Streams. Van waterbeheerders tot kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties, samen willen ze plasticvervuiling een halt toeroepen. Vandaag werden de resultaten van het project gepresenteerd. Opruimacties, monitoring, proefprojecten met plasticvangers. Inspirerende resultaten!

Iedereen is zich ervan bewust dat plasticvervuiling in rivieren en kanalen een groot probleem is. Drijvend zwerfvuil is een mondiaal probleem met een enorme impact op tal van vlakken: schade aan ons milieu en een gevaar voor de volksgezondheid, de biodiversiteit, de scheepvaart en het landschap. Plasticvervuiling in de waterwegen vraagt om een duurzame en grensoverschrijdende aanpak die voorkomt dat plastics naar de zee stromen of in de rivier en haar uiterwaarden neerslaan.

Het Interreg V-A project LIVES richtte zich de afgelopen drie jaar op het terugdringen van plastic afval in de Maas en haar zijrivieren in het Maas stroomgebied binnen de Euregio Maas-Rijn. De afsluiting vond plaats op donderdag 20 januari 2022. Maar het netwerk wordt voortgezet.

vrijdag 21 januari 2022

Grootschalige opvang en hergebruik van regenwater Blijdorp

 

Klimaatverandering dwingt ons om anders om te gaan met water. Maar hoe breng je het belang van waterbesparing over op het publiek? Op verzoek van TU Delft gingen studenten van de opleiding Communication and Multimedia Design (CMD) van HU aan de slag in Diergaarde Blijdorp in Rotterdam.

De samenwerking met TU Delft leidde tot een bijzonder project: grootschalige opvang en hergebruik van regenwater onder het plein bij de oude ingang.

Negenduizend badkuipen met water kan deze waterbuffer bevatten, volgens Lindsey Schwidder van TU Delft, werkzaam voor het Valorisatieprogramma Deltatechnologie & Water (VPdelta). Het uitgestrekte terrein van de diergaarde is een ideale proeftuin voor innovaties. Welke uitdagingen gaat het om?

Afvalwater kwam direct in het Rotterdamse watersysteem terecht. En bijvoorbeeld de hokken van de olifanten werden schoongemaakt met drinkwater. Genoeg reden om de handen ineen te slaan voor een duurzamere diergaarde.

donderdag 20 januari 2022

Waterschap verlaagt belastingtarief Watersysteemheffing Gebouwd

Het belastingtarief voor de Watersysteemheffing Gebouwd wordt door Waterschap Scheldestromen verlaagd van 0,05803% naar 0,05677% van de WOZ-waarde voor de eigenaren van gebouwde objecten.

Het tarief voor de Watersysteemheffing Gebouwd is gebaseerd op een prognose van de waardestijging van onroerende goederen voor het komende jaar. Deze prognose wordt in augustus opgesteld. Inmiddels is deze prognose naar boven bijgesteld. Dit betekent dat als gevolg van de hogere waardestijging van onroerende goederen er ook een hogere belastingopbrengst gerea-liseerd wordt. Het gaat om een verwachte hogere belastingopbrengst van € 770.000,-- voor 2022. Het waterschapsbestuur vindt het redelijk dat dit aan de burger teruggegeven wordt.

De Watersysteemheffing Gebouwd is de bijdrage die eigenaren van onroerende goederen als huizen, bedrijfspanden, loodsen, etc. betalen aan de kosten van bescherming tegen wateroverlast. De tariefsverlaging zal naar verwachting op 27 januari a.s. door de algemene vergadering worden vastgesteld.

woensdag 19 januari 2022

Nieuwe bruggen in de binnenstad van Delft

 

Twee nieuwe bruggen in de binnenstad van Delft verbinden de kades van de Oude Delft en de Lange Geer met ArsenaalDelft (voormalig Legermuseum). Het Delftse architectenbureau cepezed heeft de bruggen ontworpen. Bijzonder aan de bruggen is dat ze ‘los staan’ van de eeuwenoude kades.

De loopbrug aan de Lange Geer verbindt de Giststraat met het schiereiland waarop ArsenaalDelft ligt. Deze brug komt precies uit bij de entree van het nieuwe hotel. Daarin was decennialang het Legermuseum gevestigd.

De andere loopbrug verbindt de kop van het schiereiland en het nieuwe terras met de Oude Delft. Vanaf daar kunnen voetgangers langs het water van de Schie naar de passentenhaven of het station lopen. De bruggen zijn hoog genoeg gemaakt voor rondvaartboten.

Cepezed heeft in het ontwerp en de bouw de historie gerespecteerd. Om de monumentale kades te beschermen, is de constructie niet aan de kades vastgemaakt, maar staat deze in de gracht en dus volledig los van de eeuwenoude kades. Een stalen loper dient als drempelloze overgang tussen brug en kade.

dinsdag 18 januari 2022

Doorbraak voor Vismigratierivier

Ongeveer jaar geleden startte de bouw van het ‘gat’ - oftewel coupure - in de Afsluitdijk onder de A7. Een dezer dagen is een doorbraak gemaakt tussen bouwkuip zuid aan de IJsselmeerzijde en bouwkuip noord aan de Waddenzeezijde. Nu kunnen de bouwers vanuit één bouwkuip verder werken aan de doorgang voor de Vismigratierivier bij Kornwerderzand.

Na de bouw van de coupure wordt een vier kilometer lange slingerende rivier in het IJsselmeer aangelegd. De vissen zwemmen daar in een overgangsgebied van zoet én zout water, zodat ze geleidelijk kunnen wennen. Aan beide kanten van de Afsluitdijk ontstaan brakwatergebieden die bijdragen aan krachtig natuurherstel. De Vismigratierivier is zo ontworpen dat zout water beheerst wordt binnen de rivier.

De Vismigratierivier is veel meer dan een permanente opening in de Afsluitdijk. Allerlei soorten trekvissen kunnen straks vrij heen en weer zwemmen tussen Waddenzee en IJsselmeer. Ze hebben zoet én zout water nodig om zich voort te planten en op te groeien in het achterland. Door de aanleg van dijken en dammen, zoals de Afsluitdijk, is dat niet of nauwelijks meer mogelijk.

maandag 17 januari 2022

Schuiven stuw Roermond weer geplaatst

Op 12 januari 2022 heeft Rijkswaterstaat een deel van stuw Roermond kunnen zetten vanaf een kraanschip. Hiermee is de waterstand op dit moment weer onder controle voor het stuwpand Roermond (tussen stuw Linne en stuw Roermond). De volgende stap is onderzoeken wat de schade aan de stuw is.

Vanwege schade aan de stuw bij Roermond kon de stuw niet via de normale procedure worden gezet. Normaal gebeurt dit via een kraan op de stuw. Woensdagavond zijn twee van de drie rijen schuiven gezet vanaf het kraanschip. Zodra het mogelijk is wordt de schade aan de stuw verder geïnspecteerd. Dit is onder meer afhankelijk van de stroomsnelheid van het water en het zicht onder water.

Stuw Roermond is bijna 100 jaar oud en een rijksmonument. De stuw zorgt ervoor dat het waterpeil geregeld kan worden binnen stuwpand Roermond. Het goed functioneren van de stuw is noodzakelijk voor een vlotte en veilige doorstroming van de scheepvaart over de Maas. Rijkswaterstaat staat de komende decennia voor een forse vervangingsopgave. De vervanging van de stuw bij Roermond is voorzien rond 2035.

vrijdag 14 januari 2022

‘Minder lachgas bij rioolwaterzuivering dankzij machine learning’ genomineerd voor De Vernufteling

TAUW zet kunstmatige intelligentie in om de emissie van lachgas dat vrijkomt bij de zuivering van ons rioolwater, te verminderen. Met deze innovatie is het bureau genominreerd voor de juryprijs van De Vernufteling, de jaarlijkse prijs die Koninklijke NLingenieurs in samenwerking met De Ingenieur uitreikt aan het advies- of ingenieursbureau met het meest vindingrijke project.

De zuivering van het afvalwater gebeurt met hulp van bacteriën. Deze bacteriën zetten bijvoorbeeld het schadelijke ammonium om in minder schadelijke stoffen zoals nitraat en stikstofgas. Een klein deel van het stikstof (N) uit het ammonium, minder dan 2 procent, eindigt echter in de verbinding N2O, ofwel lachgas. Dat is ongunstig, want lachgas breekt de ozonlaag af en is als broeikasgas 265 keer effectiever dan CO2.

Hoe de vorming van lachgas tijdens de rioolwaterzuivering is te voorkomen, is nog niet bekend. Omdat er bij de waterzuivering veel processen tegelijkertijd plaatsvinden, is het lastig om precies te bepalen welk mechanisme de lachgasvorming veroorzaakt.

Daarom zet Tauw kunstmatige intelligentie in. Als machine learning ergens goed in is, is het wel het vinden van patronen in grote datasets. Het model krijgt hiervoor gegevens aangeleverd over de samenstelling van het water, die continu met sensoren wordt gemeten.

Momenteel past Tauw deze techniek toe bij de zuiveringsinstallaties in Zwolle en Kampen en ondertussen is Tauw bezig om een volledig autonoom machine-learningmodel te ontwikkelen dat de zuiveringsinstallaties op eigen houtje kan bijsturen.

donderdag 13 januari 2022

Varen in Amsterdam in 2022: vignet verplicht

Iedere boot die door Amsterdams water vaart, moet vanaf 2022 een vignet hebben. In dit vignet zit een chip. Zo kan de gemeente zien waar en wanneer het druk is op het water.

Als het nodig is, kan de gemeente maatregelen nemen om te zorgen voor een vlotte en veilige doorvaart. Daarnaast is het makkelijker om een verdwenen of gestolen boot met vignet op te sporen. Het nieuwe vignet is 3 kalenderjaren geldig.

Een vignet is verplicht voor alle pleziervaartuigen met een benzine-, diesel-, elektrische of hybride motor als zij door Amsterdam varen. Kano’s en kajakken zonder motor hoeven geen vignet te hebben. Hetzelfde geldt voor opblaasbare boten zonder harde bodem.

Elke boot die ook afmeert in openbaar water moet een Binnenhavengeldvignet (BHG-vignet) hebben.

woensdag 12 januari 2022

Start bouw gemaal langs de Rie

Een nieuw gemaal gaat dit jaar het huidige gemaal De Mieden bij Ried vervangen. Het nieuwe gemaal is nodig om ook in de toekomst voldoende water uit het gebied te kunnen afvoeren om wateroverlast te beperken. De bouw is gestart en is naar verwachting tegen de zomer in 2022 afgerond.

Het huidige gemaal heeft niet voldoende capaciteit om het water ook in te toekomst goed te kunnen afvoeren. Dat komt door de bodemdaling in het gebied, die ontstaat door zoutwinning. Daarom wordt er een nieuw, toekomstbestendig gemaal gebouwd.

Het oude gemaal blijft in gebruik tot het nieuwe gemaal klaar is en voert het water tot die tijd af.

Om het nieuwe gemaal optimaal te laten werken, is de aanvoersloot (tochtsloot) naar het gemaal eerder al aangepast. Daarnaast wordt er een extra aansluiting tussen de tochtsloot en het gemaal gemaakt en de boezemkade langs de Rie verlegd. Tegelijk met deze werkzaamheden wordt ook een natuurvriendelijke oever aangelegd. Dit is een luwe, ondiepe oever waar het zonlicht de bodem beter bereikt. Hierdoor ontstaat er een geschikter leefgebied voor waterplanten en -dieren. Bovendien groeit waterriet beter in de luwe oevers. Dit zuivert het water. Met de aanleg van deze oevers verbetert de ecologische waterkwaliteit.

De bouw van het nieuwe gemaal van Wetterskip Fryslân is onderdeel van gebiedsontwikkeling Franekeradeel-Harlingen. Het is de laatste, grote maatregel die in uitvoering gaat binnen het project.

dinsdag 11 januari 2022

Waarom kost jouw spijkerbroek 8000 liter water?

Hij is comfortabel, bijna niet stuk te krijgen en gaat lang mee: de spijkerbroek. Klinkt hartstikke duurzaam, maar je spijkerbroek slurpt liters water voordat hij bij jou in de kast ligt. Rick Hogeboom doet onderzoek naar waterbeheer bij de faculteit ET en geeft inzicht in ons waterverbruik.

maandag 10 januari 2022

Almelose Aa: nieuwe stuw en baggerwerkzaamheden

 

In januari 2022 beginnen wordt begonnen met twee projecten in de Almelose Aa in Almelo. Vanaf maandag 10 januari wordt de bestaande stuw bij de inlaat Almelose Aa vervangen door een automatische stuw en een week later, vanaf 17 januari, start men met het baggeren van de Almelose Aa in het centrum van Almelo vanaf het Theaterhotel tot de spoorlijn.

De nieuwe stuw zorgt ervoor dat de hoeveelheid water in de Almelose Aa beter te doseren is en dat kano’s de stuw veilig kunnen passeren. De nieuwe stuw maakt het Almelose kanorondje nog aantrekkelijker.

De Almelose Aa wordt vanaf het Theaterhotel tot de spoorlijn met behulp van een schuifboot gebaggerd. Deze schuift de bagger naar enkele overslagpunten. Op de overslagpunten wordt de bagger uit de waterloop gehaald en wordt het afgevoerd naar een depot en verwerkinglocatie. De baggerwerkzaamheden duren circa twee weken. We proberen de overlast in de omgeving zoveel mogelijk te beperken.

Het waterschap laat wateren zoals beekjes, grachten en vijvers gemiddeld eens in de tien jaar baggeren. Of eerder als dat op een bepaalde plek nodig is. Door het weghalen van de bagger wordt niet alleen de bodem schoongemaakt, maar wordt een slootje of vijver ook weer wat dieper. Daardoor stroomt het water beter door, remt de algengroei en verbetert de waterkwaliteit.

vrijdag 7 januari 2022

Brew Monkey doneert 5.000 liter schoon drinkwater


Dry January? Niet als het aan Brew Monkey ligt. Het bedrijf, gespecialiseerd in de verkoop van bierbrouwpakketten voor de thuisbrouwer, doneert in januari per verkocht pakket maar liefst 5.000 liter schoon drinkwater aan ontwikkelingslanden in samenwerking met Made Blue Foundation.
Schoon drinkwater en hygiëne voor iedereen

De beschikbaarheid van schoon water, veilig sanitair en goede hygiëne is een fundamenteel mensenrecht. Meer dan 785 miljoen mensen op de planeet hebben echter geen toegang tot schoon drinkwater. In de praktijk betekent dit dat vooral vrouwen en meisjes gemiddeld 6 kilometer per dag moeten lopen om schoon water te halen. Met minder tijd voor onderwijs, werk of zorg voor het gezin tot gevolg.

Met een Brew Monkey bierbrouwpakket brouw je thuis je eigen bier, gemiddeld zo'n 5 liter bier per pakket. Tijdens Dry January doneert Brew Monkey 1.000 x zoveel schoon drinkwater voor ieder verkocht pakket: 5 liter zelf gebrouwen bier zorgt voor 5.000 liter schoon drinkwater elders op aarde.

woensdag 5 januari 2022

Provincie werkt mee aan mooie en veilige dijk op traject Culemborgse Veer-Beatrixsluis

Provincie Utrecht heeft de samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkelingen op het dijktraject Culemborgse Veer-Beatrixsluis ondertekend. Samen met het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, de gemeenten Nieuwegein en Houten, Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer wordt gewerkt aan een veilige en mooie Lekdijk.

Het dijkversterkingstraject Culemborgse Veer-Beatrixsluis loopt vanaf het Culemborgse Veer tot aan de Prinses Beatrixsluis in Nieuwegein. Dit gedeelte van de dijk heeft een lengte van elf kilometer. Het unieke cultuurlandschap daar wordt ook wel het hart van de Nieuwe Hollandse Waterlinie genoemd. De versterking van de Lekdijk wordt aangegrepen om het gebied beleefbaar en toegankelijker te maken.

Er zijn plannen om samen met de gemeente Houten en het waterschap de inlaatsluis bij Fort Honswijk zichtbaarder te maken. Daarnaast wil provincie Utrecht het cultuurhistorisch erfgoed ‘Werk aan de Groeneweg’ en de ‘Noordelijke Batterijen’ extra onder de aandacht brengen van bezoekers. De wandelpaden in dit gebied krijgen een betere aansluiting op deze cultuurhistorische parels.

dinsdag 4 januari 2022

Waterschap Rijn en IJssel wil focus op klimaat

 

Waterschap Rijn en IJssel wil komende jaren nóg meer samenwerken met inwoners, bedrijven, overheden, landbouw-, natuur- en andere maatschappelijke organisaties. Hoe het waterschap de komende zes jaar het beleid en de samenwerking wil invullen, staat in het Waterbeheerprogramma 2022-2027.

Uiteraard blijft het waterschap zorgen voor de kerntaken: veilige dijken, schoon water, voldoende water en vergunningverlening en handhaving. Daarbovenop wil het waterschap haar werkgebied de komende zes jaar meer voorbereiden op klimaatveranderingen.

De veranderingen in de wereld gaan steeds sneller. Het waterschap ziet toenemende risico’s rond droogte en wateroverlast, een groeiende vraag naar woningen en natuur- en milieuopgaven zoals stikstofdepositie op zich afkomen. Maar het ziet ook nieuwe mogelijkheden met onder andere informatietechnologie. Duidelijk is dat het waterschap, meer dan in voorgaande periodes, wendbaar en in nauwe samenwerking met de partners op zoek moet naar kansen en oplossingen. Op de volgende thema’s wil het waterschap zelf een grote regierol oppakken:

Het waterschap wil tot een nieuwe balans komen in het vasthouden, bergen en afvoeren van water. Tegelijkertijd wil het zorgen dat inwoners, bedrijven en medeoverheden voldoende weerbaar zijn tegen de gevolgen van extreem weer. Met name de Achterhoek kampte, vanwege de hoge geografische ligging, drie opeenvolgende jaren met extreme droogte. Door de geleerde lessen en succesvolle pilots worden de samenwerking en de maatregelen rond droogte en wateroverlast de komende jaren voortgezet en uitgebreid. Zo wordt het succesvolle ‘Elke druppel de grond in’ uitgebreid. Hierin trekken waterschap en agrariërs gezamenlijk op om water langer vast te houden met o.a. droogtestuwen en duikerafsluiters. Ook worden watergangen verondiept en gedempt om het grondwater aan te vullen.

maandag 3 januari 2022

Be­lang­rij­ke mijl­paal in droog­te-aan­pak Limburg

De beschikbaarheid van water staat enorm onder druk. In de opeenvolgende jaren 2018, 2019 en 2020 was sprake van extreme droogte.

Aan de hand van het Deltaplan Hoge Zandgronden (DHZ), een regionale samenwerking tussen partners in Limburg en Noord-Brabant, komen vier waterschappen, de provincies, gemeenten, Rijkswaterstaat, ZLTO en LLTB, natuurorganisaties, landgoedeigenaren, drinkwatermaatschappijen én het bedrijfs-leven samen in actie om te bouwen aan een robuust watersysteem. 

Dit systeem moet voorbereid zijn op weersextremen en daarbij watertekorten voorkomen. Een belangrijke mijlpaal hierbij is de bestuursovereenkomst voor de tweede fase DHZ, die op donderdag 16 december 2021 door de betrokken regionale organisaties is ondertekend tijdens het Regionaal Bestuurlijk Overleg Maas.

In de bestuursovereenkomst spreken de partijen in de Regio Zuid af om de komende zes jaar 200 miljoen euro te investeren in maatregelen, om beter weerbaar te worden tegen watertekort en extreem weer. Het nationale Deltaprogramma stelt 50 miljoen euro beschikbaar en de partijen in de regio leggen 150 miljoen in. De overeenkomst is een vervolg op de eerste fase DHZ, waarbij van 2016 tot en met 2021 voor 116 miljoen euro door de regionale partners is geïnvesteerd in maatregelen. Het betreft onder meer het robuust inrichten van beekdalen, het afkoppelen en infiltreren van hemelwater, het verbeteren van de bodemvruchtbaarheid en het langer vasthouden van water.