vrijdag 29 mei 2015

Concrete maatregelen voor verbetering waterkwaliteit

De Vereniging van waterbedrijven in Nederland (Vewin) heeft een lijst met 62 concrete extra maatregelen opgesteld om de waterkwaliteit te verbeteren. Deze lijst is vandaag aangeboden aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM). Uit onderzoek van het PBL (Planbureau voor de leefomgeving) blijkt dat de huidige maatregelen onvoldoende zijn om de doelen voor waterkwaliteit te halen. Ook heeft de Europese Commissie bij Nederland aangedrongen om in te zetten op bronbeleid om zo de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater voor de drinkwatervoorziening te verbeteren. Het ministerie van IenM heeft Vewin begin mei dit jaar gevraagd concrete maatregelen op papier te zetten.

Drinkwaterbedrijven moeten 7 dagen per week, 24 uur per dag schoon, betrouwbaar drinkwater leveren. En dat doen ze ook, maar nog steeds is extra zuivering nodig. De kwaliteit van het grond- en oppervlaktewater is namelijk nog niet op orde. Vewin vindt het dan ook een goed initiatief dat het ministerie IenM de conferentie 'Voldoende en schoon water, nu en in de toekomst' heeft georganiseerd aan de vooravond van de nieuwe planperiode van de Kaderrichtlijn Water (KRW). Deze richtlijn is dan ook niet zomaar een richtlijn; het gaat om het belang van schoon water voor de volksgezondheid. In het ontwerp-Nationaal Waterplan geeft het kabinet aan het belangrijk te vinden dat de chemische doelstellingen worden gehaald en dat nieuwe stoffen die de chemische waterkwaliteit beïnvloeden zoals medicijnen aan de bron worden bestreden. De Tweede Kamer heeft met de motie Jacobi aangedrongen op een Deltaplan Waterkwaliteit en Zoetwater. Vewin ondersteunt de intentie van het kabinet voor verbetering van de waterkwaliteit en verwacht die concreet terug te zien in het Nationaal Waterplan.

De urgentie is helder. De opgave is het halen van de KRW doelen zonder uitstel. Belangrijke terreinen waarop verbetering nodig is, zijn gewasbeschermingsmiddelen, meststoffen, bodemverontreiniging, geneesmiddelen en röntgencontrastmiddelen, verzilting en de bescherming van drinkwaterwinningen in het ruimtelijk beleid.

donderdag 28 mei 2015

Proefproject moet zorgen voor meer knollen en minder waterverbruik

In het dorp Feerwerd is een proefproject gestart met het planten van mini-aardappelknollen, die via druppelirrigatie van water worden voorzien. Het doel van het project is om na te gaan of deze nieuwe methode meer knollen oplevert. Een bijkomend voordeel van de proef is dat er bewust wordt omgegaan met water.

Het proefproject wordt uitgevoerd door DLV Plant, Broere Beregening, Revaho/Netafim en de handelshuizen Agrico en HZPC. De provincie Groningen is een van partijen die meebetaalt aan het project.

woensdag 27 mei 2015

Nieuw natuurgebied bij Smalle Ee naar It Fryske Gea

Wetterskip Fryslân droeg onlangs het nieuw aangelegde natuurgebied bij Smalle Ee over aan It Fryske Gea. Met de aanplant van krabbescheer, riet en onderwaterplanten door oud-dagelijksbestuurslid Roel de Jong van Wetterskip Fryslân en directeur Henk de Vries van It Fryske Gea was de overdracht een feit.  Het waterschap ontpolderde het natuurgebied aan de Bûtendiken om ruimte te maken voor water en natuur. Hierdoor zijn de petgaten bij De Feanhoop en de Wide Ie/Alde Feanen met elkaar verbonden. De werkzaamheden waren onderdeel van het oever- en kadeproject Eesterzanding zuidzijde.

Het afgelopen jaar realiseerde Wetterskip Fryslân natuurvriendelijke oevers en veilige kaden ten westen van Drachten. Hierbij werkte het waterschap nauw samen met It Fryske Gea en de Blaustirns werkgroep. Het project Eesterzanding zuidzijde kostte in totaal 2 miljoen euro en is met de overdracht van het natuurgebied officieel afgerond.

De werkzaamheden bestonden uit het ophogen van 5 kilometer kaden en de aanleg van brede natuurvriendelijke oevers (5,2 hectare). Ook is de capaciteit voor de berging van het boezemwater vergroot en zijn de petgaten bij De Feanhoop en de Wide Ie/Alde Feanen met elkaar verbonden.

Daarnaast zijn er twee retentiepolders met een totale oppervlakte van 102 hectare ingericht voor de tijdelijke berging van water, met 15 nieuwe stuwen en inlaten. Het waterschap baggerde een deel van natuurgebied Oksekop en richtte het in voor de uitbreiding van het leefgebied van de kolonie zwarte sterns. Zo komen water en natuur samen.

Met de overdracht van het nieuwe natuurgebied bij Smalle Ee  wordt It Fryske Gea eigenaar van het gebied en verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud.

dinsdag 26 mei 2015

Provincie investeert in versterken bruggen Twentekanaal

Gedeputeerde Staten van Overijssel stellen een bedrag van € 575.000,-- beschikbaar voor de versterking van drie bruggen over het Twentekanaal. De Markelosebrug, Dorrebrug en Warmtinkbrug zijn belangrijk voor de bereikbaarheid en economie in Twente en dienen geschikt te zijn voor al het zware vracht- en landbouwverkeer. GS leggen het investeringsvoorstel ter goedkeuring voor aan Provinciale Staten in de PS vergadering van 20 mei 2015.

Medio 2013 bleek uit onderzoek van het Rijk, verantwoordelijk voor de bruggen over het Twentekanaal, dat van de 28 bruggen over het Twentekanaal er 15 bruggen onvoldoende draagkracht hebben voor het zwaardere vracht- en landbouwverkeer. Om de veiligheid van het verkeer te waarborgen heeft Rijkswaterstaat alle wegbeheerders (provincie en gemeenten) gevraagd om passende maatregelen te nemen, meestal in de vorm van het instellen van aslast/totaallast beperkingen. Hierdoor moet zwaar vrachtverkeer omrijden wat een negatief effect heeft op de bereikbaarheid, economie en de leefbaarheid in het gebied.

De afgelopen periode hebben de betrokken overheden met elkaar onderzocht wat de mogelijkheden zijn om de knelpunten op zo kort mogelijke termijn op te lossen. De keuze voor de versterking van de drie bruggen komt naar voren uit een maatschappelijke kosten baten analyse door Rijkswaterstaat. Door het intensieve gebruik van deze bruggen is een investering in de versterking van de bruggen rendabel. De bruggen zijn daarmee de komende dertig jaar berekend op hun taak, waardoor as- en of totaallast beperkingen niet meer nodig zijn.

Het Rijk is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de bruggen over het Twentekanaal. De provincie Overijssel en de gemeente Hof van Twente zijn verantwoordelijk voor de wegen die over de drie bruggen lopen. De totale kosten voor het versterken van de drie bruggen bedragen ongeveer 2,2 miljoen euro. De betrokken overheden verdelen de kosten, waarbij het Rijk en de regio beiden 50% bijdragen. Rijkswaterstaat start naar verwachting nog dit jaar met het uitvoeren van de werkzaamheden.

maandag 25 mei 2015

Nederlands waterexperts naar Colombia

Opnieuw worden Nederlandse waterexperts in het buitenland ingezet om daar advies uit te brengen hoe nieuwe overstromingen voorkomen kunnen worden. Ditmaal gebeurt dat in Colombia waar in de provincie Antioquia een waterramp heeft plaatsgevonden. Minister Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking: 'Wij hebben in Nederland unieke expertise op dit gebied. Die zit bij zowel bedrijven, kennisinstituten als overheden. Daarmee kunnen we overal heel goed werk verrichten.'

In Antioquia zijn rivieren buiten hun oevers getreden en aardverschuivingen ontstaan. Meer dan 90 mensen zijn om het leven gekomen, de materiële schade is enorm. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu): ' Zoals dit voorbeeld helaas weer laat zien, wonen steeds meer mensen over de hele wereld in gebieden die kwetsbaar zijn voor overstromingen. In plaats van telkens achteraf repareren moeten we prepareren: nu maatregelen nemen zodat we de ramp vóór zijn. Nederland wil andere landen daarbij graag helpen.'

Op verzoek van het provinciebestuur zullen Nederlandse deskundigen een analyse van de oorzaken gaan maken en vervolgens een preventieplan opstellen. Ploumen: 'De inzet hierbij is tweeledig. Allereerst hoe in de toekomst zoveel mogelijk menselijk leed vermeden kan worden. En tegelijkertijd draagt een veiliger leefomgeving óók bij tot grotere economische kansen. Zodat de bestaansmogelijkheden voor de mensen kunnen verbeteren.'

De kosten van de missie worden betaald door de ministeries van Buitenlandse Zaken en Infrastructuur & Milieu. Deze zijn bijzonder actief op het gebied van bestrijding en voorkoming van waterrampen (Disaster Risk Reduction). Al diverse malen zijn DRR teams -met experts afkomstig uit het bedrijfsleven, kennisinstituten en overheden- uitgestuurd naar plekken waar overstromingen zijn gebeurd en de autoriteiten de impact van nieuw natuurgeweld willen beperken. Recente voorbeelden daarvan zijn Mexico, Filipijnen, Panama, Uruguay, Senegal, Pakistan, Ierland, Libanon, Servië, Albanië.

Nederland heeft Colombia al eerder ondersteuning geboden. In 2011 verzocht de Colombiaanse president om hulp tijdens grote overstromingen. Daaruit is een waterpartnerschap voortgevloeid dat aan de basis heeft gestaan van de DRR teams die nu dus overal ter wereld in actie komen. Eerder dit jaar hebben beide landen met Japan de zogenaamde Delta Coalitie opgericht. Dit is een samenwerkingsverband van landen die (deels) laaggelegen zijn en doorsneden worden door water. Minister Schultz van I&M zal na de zomer een bezoek aan Colombia brengen, ook dan staat dit thema hoog op de agenda.

vrijdag 22 mei 2015

Start selectiefase en pilot keileem

Antea Group verzorgt voor waterschap Noorderzijlvest het technisch en contractmanagement bij de dijkverbetering van de zeedijk tussen de Eemshaven en Delfzijl. Vanwege het niet voldoen aan de veiligheidsnormen is de zeedijk opgenomen in het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Vorige week is in het kader van de aanbesteding van het realisatiecontract de selectiefase gestart en is een “pilot keileem” opgestart.

Het project wordt aanbesteed op basis van een Europese niet-openbare procedure. De selectiefase is onlangs gestart en dient in juni te resulteren in een select aantal marktpartijen die een uitnodiging ontvangen om een aanbieding in te dienen voor de realisatie van het project.

Parallel aan de selectiefase vindt de verdere voorbereiding plaats. Onderdeel van deze voorbereiding is de ‘pilot keileem’. Vanuit het project ‘Vaarwegverruiming Eemshaven – Noordzee’ van Rijkswaterstaat komt een hoeveelheid keileem vrij, waarvoor door middel van een pilot wordt onderzocht in hoeverre dit toepasbaar is in de dijkverbetering. De pilot is deze week gestart en wordt uitgevoerd door de Taskforce Deltatechnologie.

donderdag 21 mei 2015

Tour de Delta, een educatieve en sportieve fietstocht over de Deltawerken

Op zondag 21 juni, organiseert 'Beleef de Deltaroute' in samenwerking met Wielerland.nl een educatieve en sportieve fietstocht over de Deltawerken. Precies 2 weken voordat de 2e etappe van de Tour de France over de Deltawerken rijdt kunnen sportieve fietsers en wielrenners dit bijzondere parcours testen en finishen op Neeltje Jans bij de Oosterscheldekering!

Tour de Delta is bedoeld als promotionele tour voor de Deltawerken in Nederland. De deelnemers onderstrepen het belang van een goed beschermd Nederland tegen overstromingen.

De deelnemers kunnen zich inschrijven voor een familie- en vriendentocht van 40 km of een sportieve ronde van 110 km. De familie/vrienden tocht van 40 km is vormgegeven als een fietsrally met kennis- en vaardigheidsopdrachten rond waterveiligheid. Bij de sportieve tocht van 110 km staat het fietsen over de Deltawerken centraal. De winnaars van beide routes worden gehuldigd op Neeltje Jans.

'Beleef de Deltaroute', een samenwerkingsverband tussen Rijkswaterstaat en de ANWB, is initiatiefnemer van de Tour de Delta, die met een knipoog naar de Tour de France de deelnemers op een sportieve manier wil laten kennis maken met de functie van de Deltawerken. Beleef de Deltaroute gaat er dit jaar alles aan doen om Nederlanders en buitenlandse toeristen bekend te maken met de Deltawerken. De Tour de France is daarbij een geweldige aanjager. Beleef de Deltaroute gaat deze zomer naast bovengenoemde fietstocht bij alle 13 Deltawerken informatieborden plaatsen, de website uitbreiden en de audiotours in meerdere talen uitbrengen.

Op 21 juni, op de langste dag van het jaar, geeft Leontien van Moorsel op Neeltje Jans, bij de Oosterscheldekering, het startschot voor de Tour de Delta en de fotowedstrijd 'Mens en Deltawerken'.

woensdag 20 mei 2015

Werkzaamheden Kreekraksluizen duren tot eind mei

Rijkswaterstaat werkt van 11 tot en met 31 mei aan de Kreekraksluizen. De Westkolk wordt gerenoveerd en geschikt gemaakt voor centrale bediening vanuit de Nautische Centrale Neeltje Jans. Hiervoor wordt de Westkolk drie weken gestremd. Na een testfase zal de bediening naar verwachting deze zomer verhuizen naar de Nautische Centrale.

De Kreekraksluizen worden de eerste grote sluizen in Nederland die straks met moderne techniek op afstand worden bediend. De Oostkolk is in maart al aangepast. Aannemer Cofely voert namens Rijkswaterstaat de werkzaamheden uit.

De Oostkolk is dus wel in bedrijf en wordt zo efficiënt mogelijk ingezet. Rijkswaterstaat adviseert de scheepvaart rekening te houden met wachttijden van 2 tot 8 uur. Het advies is om vooraf de route te plannen via de website Sluisplanning en indien mogelijk vrachten te plannen buiten de drukke periodes of om te varen via Westerschelde - Kanaal door Zuid-Beveland - Krammersluizen zodat het aantal schepen bij de Kreekraksluizen vermindert.

Om te drukke, onveilige situaties voor de sluis te voorkomen treft Rijkswaterstaat een aantal maatregelen. Begeleidingsvaartuigen regelen tijdens de stremming het scheepvaartverkeer. Op borden langs de wal staat informatie en worden instructies gegeven voor de schippers. Gedurende de stremming is afmeren voor de sluizen voor rust of overnachting niet toegestaan. De capaciteit is nodig voor reguliere doorvaart.

Rijkswaterstaat heeft overleg gevoerd met verladers en havenbedrijven om de scheepvaart voor te bereiden op de stremmingen. Bij lange wachttijden mogen schepen niet opvaren. Rijkswaterstaat adviseert om te wachten aan de zuidkant in Antwerpen of aan de noordzijde bij Tholen, daar wordt de scheepvaart nader geïnformeerd.

Het ombouwen van de bedieningsinstallatie en het besturingssysteem bij de Kreekraksluizen maken onderdeel uit van het project 'Modernisering Objectbediening Zeeland' (MOBZ). Dit is een pilotproject van Rijkswaterstaat waarbij Zeeuwse bruggen en sluizen in beheer bij Rijkswaterstaat zodanig aangepast worden dat ze centraal bediend kunnen worden vanuit een Nautische Centrale. Onderdeel van het project is het renoveren van de objecten; deze worden aangepast aan de huidige stand der techniek en veiligheidsrichtlijnen.

Vlot en veilig is het motto bij de bediening van sluizen en bruggen. Door moderne camera’s op hoge masten hebben de bedienaars in de Nautische Centrales straks een optimaal beeld van wat er in en voor de sluis gebeurt. Inmiddels worden vier recreatiesluizen sinds 2009 op afstand bediend vanuit de Nautische Centrale Neeltje Jans.

dinsdag 19 mei 2015

Waterschap Zuiderzeeland start werkzaamheden op orde brengen buitendijkse gebieden

Waterschap Zuiderzeeland is gestart met de eerste werkzaamheden voor het op orde brengen van de buitendijkse gebieden. Bij Muiderzand in Almere wordt daarvoor een laag extra stortsteen aangebracht over een lengte van 120 meter. De huidige kering is over deze lengte afgekeurd. De werkzaamheden zullen binnen een week worden afgerond.

Er zijn in de provincie Flevoland gebieden die niet worden beschermd door de grote dijken, omdat ze buiten deze dijken liggen. Deze gebieden worden dan ook buitendijkse gebieden genoemd. Toch worden 24 van deze gebieden wel degelijk beschermd door andere soorten waterkeringen. Deze zijn echter vaak niet altijd zichtbaar. Waterschap Zuiderzeeland heeft de zorg voor deze buitendijkse keringen. Dit betekent dat het waterschap er voor moet zorgen dat de keringen van deze buitendijkse gebieden in orde zijn en aan de veiligheidsnormen voldoen.

De zorgtaak die het waterschap heeft, is er op gericht om bewoners en bedrijven in buitendijkse gebieden meer duidelijkheid en zekerheid te bieden ten aanzien van de waterveiligheid. Bij de aanwijzing door de Provincie Flevoland is voor elk gebied een veiligheidsnorm vastgesteld. Het is nu aan het waterschap om er voor te zorgen dat in deze gebieden wordt voldaan aan deze norm.

De werkzaamheden voor de verbeteropgave zullen nog door het waterschap worden uitgevoerd. Na realisatie van deze maatregelen zal, volgens het vastgestelde beleid en de leggers voor de regionale waterkeringen, het onderhoud door de eigenaren worden voortgezet. Het waterschap zal dan enkel nog een vergunningverlenende en handhavingstaak vervullen voor de instandhouding van de waterveiligheid in de gebieden. Het project voor de implementatie van de zorgtaak loopt tot en met 2017.

maandag 18 mei 2015

Denk mee over de Watervisie Amsterdam

Hoe kan Amsterdam nog meer van het water genieten? Welke onbenutte kansen liggen er? Hoe kunnen we de druk op het water beter spreiden? Om op deze en andere vragen antwoord te geven, stelt de gemeente de Watervisie op. Amsterdammers kunnen op verschillende manieren meepraten en meedenken over de Watervisie.

Op woensdag 20 mei en dinsdag 26 mei worden daartoe verdiepingssessies met betrokkenen georganiseerd. Er zijn echter ook 'wildcards' beschikbaar. Iedereen kan zich hiervoor opgeven. Wees er snel bij, want er is maar een beperkt aantal wildcards beschikbaar.

Op woensdag 20 mei zijn thematische verdiepingssessies van 13.00 tot 17.00 met aansluitend een borrel in de Kleine Zaal van Pakhuis de Zwijger. De volgende thema’s worden dan besproken:

Bevoorrading over water
Passagiersvaart
Wonen op water
Uitbreiding vaarnetwerk
Watersport en pleziervaart
Openbare ruimte

U kunt zich opgeven voor een wildcard voor een van de thematische verdiepingssessies tot dinsdag 19 mei 12.00 uur.

De gebiedsgerichte verdiepingssessies zijn op dinsdag 26 mei van 13.00 tot 17.00 met aansluitend een borrel in de Kleine Zaal van Pakhuis de Zwijger. Dan wordt per gebied bekeken hoe we beter van het water en de oevers kunnen gebruikmaken. De volgende gebieden worden onderscheiden:
Centrum / grachtengordel
IJ en Haven
Amstel
West-Zuid
Nieuw-West
Oost-Zuidoost
Noord-Waterland

Herdenking Watersnoodramp 1916 leeft


Onlangs deden Gemeente Waterland, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Rijkswaterstaat en Provincie Noord-Holland de oproep aan beeldend kunstenaars voor de realisatie van een herdenkingsmonument Watersnoodramp 1916. Deze oproep resulteerde in een overdweldigende  belangstelling. Maar liefst 74 beeldend kunstenaars deelden hun persoonlijke motivatie en portfolio's met ons. Om de selectiecommissie voldoende gelegenheid te geven om tot een overwogen besluit te komen, is de datum van bekendmaking verschoven naar 22 mei. De drie geselecteerde kunstenaars die een opdracht krijgen voor het maken van een schetsontwerp ontvangen persoonlijk bericht.

vrijdag 15 mei 2015

Toms Creek meest uitgebreide vispark van Nederland

Wethouder economische zaken Jop Fackeldey bracht woensdag 13 mei een werkbezoek aan het Lelystadse vispark Toms Creek. Toms Creek is gelegen aan de Uilenweg en is sinds 2014 het grootste en meest uitgebreide vispark van Nederland.

Eigenaar Tom Bremer begon in 2004, vanwege zijn passie voor vissen, met een grote forelvijver in de achtertuin van zijn ouders. Hij droomde van een groot vispark waar mensen genieten en grote, bijzondere vissen vangen. In 2014 werd zijn droom werkelijkheid en werden de poorten van vispark Toms Creek geopend.

Het park bestaat uit forel-, karper- en steurvijvers en een vliegvisvijver en biedt uitdaging aan zowel de ervaren sportvisser als de beginnende visser. Maar ook bezoekers die helemaal niets met vissen hebben, kunnen er terecht voor bijvoorbeeld een hapje en een drankje op het terras of in de Lodge. Ook ontvangt het bedrijf veel bedrijfsuitjes, vrijgezellenfeesten, kinderfeesten en familie-uitjes.

Toms Creek wordt gerund door een enthousiast team van beheerders, medewerkers en vrijwilligers onder leiding van Tom en zijn vrouw Jedidja. Zij verzorgen de horeca (ook aan de vijvers), de verhuur van hengels en verkoop van benodigdheden en geven vistips en clinics.

Het bedrijf is het hele jaar open. Het park trok het afgelopen jaar zo’n 20.000 bezoekers en verwacht dit seizoen zo’n 25.000 bezoekers.

donderdag 14 mei 2015

Leven onder de zeespiegel

Nederland is één groot kunstwerk. Zonder waterbeheer zou het grootste deel van het land onder water staan. De expositie Waterlicht maakt dit zichtbaar. Het is een samenwerking tussen kunstenaar Daan Roosegaarde, het Rijksmuseum en ING.

Nederlanders maakten land uit water. Nog elke dag vraagt het leven onder de zeespiegel om intensief waterbeheer. Zonder de waterschappen zou ongeveer 60 procent van ons land geregeld onder water staan. Dat is een gebied waar 9 miljoen Nederlanders wonen. En waar 70 procent van ons bruto nationaal product wordt verdiend.

“Wij beschermen in feite ook de kunst in het Rijksmuseum”, zegt dijkgraaf Gerhard van den Top van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. “Dankzij onze waterschappen investeert Nederland al eeuwenlang in onze veiligheid voor overstromingen en in kwaliteit van ons oppervlaktewater.”

Het kunstwerk Waterlicht van kunstenaar en innovator Daan Roosegaarde toont 3 avonden hoe de Amsterdamse binnenstad virtueel onder water staat. Met de nieuwste LED-technologie, software en lenzen laat hij een overstroming zien op een hoogte van ruim 2 meter. Dat zou het waterniveau in Amsterdam zijn zonder waterwerken. De bezoeker kan tijdens Waterlicht onder golvende lijnen van licht doorlopen. “Waterlicht maakt onze kwetsbaarheid voor overstromingen op poëtische wijze zichtbaar”, zegt Van den Top.

woensdag 13 mei 2015

Vragen bezorgde inwoners over afvalwaterinjectie aangeboden aan minister Kamp

Gedeputeerde Ineke Bakker van de provincie Overijssel en wethouder Erik Volmerink van Tubbergen hebben in Den Haag de vragen aangeboden die inwoners, organisaties en volksvertegenwoordigers hebben gesteld over de afvalwaterinjectie in voormalige gaswinputten in Noordoost- Twente. De vragen zijn de afgelopen maanden onder meer tijdens bijeenkomsten opgehaald.
 
Bakker en Volmerink: “De inwoners van Noordoost Twente maken zich grote zorgen over hun veiligheid en over het milieu. Ze willen weten wat er onder hun voeten gebeurt, en of ze gevaar lopen. Ook willen ze beter en sneller door de NAM worden geïnformeerd in geval van calamiteiten.”

De zorgen worden gevoed door recente incidenten zoals de bodemdaling ter plaatse van een voormalige gaswinlocatie in Rossum, de ernstige vervuiling door lekkage van olie uit een ondergrondse opslag in Amtsvenn (Duitsland) en de lekkage van uit een transportleiding van afvalwater in Holtheme (Hardenberg). De bevindingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de verhouding tot de belangen van de bevolking bij de gaswinning in Groningen geven eveneens aanleiding tot bezorgdheid.

In totaal zijn circa 145 vragen binnengekomen. Deze lopen uiteen van technische vragen over bijvoorbeeld nieuwe inzichten rondom de verwerking van het afvalwater en de risico’s die er zijn voor veiligheid en milieu, tot politiek-bestuurlijke vragen over het maatschappelijk belang van de oliewinning in Schoonebeek waar het afvalwater vandaan komt. De provincie, gemeenten en het waterschap hebben de vragen gebundeld en met een begeleidende brief aangeboden aan de minister.

Gedeputeerde Bakker en wethouder Volmerink vertegenwoordigden in Den Haag de Stuurgroep Afvalwaterinjectie, waarin de gemeenten Tubbergen, Dinkelland, Losser en Oldenzaal, het waterschap Vechtstromen en de provincie Overijssel samenwerken. De provincie, gemeenten en het waterschap dringen er bij de minister op aan om, gezien de onrust in het gebied, mogelijke veiligheidsrisico’s en de technische ontwikkelingen in de afgelopen jaren, het evaluatieonderzoek versneld te laten uitvoeren.

Reactie minister Henk Kamp van Economische zaken: “De vragen die leven bij de bewoners over de injectie van productiewater in Tubbergen verdienen zorgvuldige en spoedige beantwoording. Wij gaan er direct mee aan de slag en zijn voornemens om binnen twee maanden met een reactie te komen. Daarnaast zal ik de NAM verzoeken om de vragen te betrekken in het periodieke evaluatieonderzoek, dat wordt uitgevoerd in het kader van de verleende vergunning.” Mede op verzoek van EZ worden nu voorbereidingen getroffen om het onderzoek snel van start te laten gaan. Om te borgen dat de evaluatie goed wordt uitgevoerd, gaat minister Kamp de onafhankelijke onderzoeksinstituten RIVM en Deltares vragen om de conclusies en aanbevelingen van de NAM te toetsen.

dinsdag 12 mei 2015

Afsluitdijk: icoon en internationaal visitekaartje Nederlandse waterbouwkunde

De Afsluitdijk ondergaat de komende jaren een metamorfose. Om ons land ook in de toekomst te beschermen tegen overstromingen, moet de dijk worden versterkt. Er komen nieuwe keersluizen en pompen om meer water te kunnen afvoeren, waardoor het grootste gemaal van Europa ontstaat. Kunstenaar/innovator Daan Roosegaarde is daarnaast gevraagd een ontwerp te maken dat bijdraagt aan de waarde van de dijk als icoon en internationaal visitekaartje voor de Nederlandse waterbouwkunde, innovatie en Dutch Design.

Dat heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu vandaag bekendgemaakt. “De Afsluitdijk is na meer dan 80 jaar toe aan een grondige opknapbeurt. De dijk kan een voorbeeldfunctie krijgen als slimme dijk die niet alleen beschermt tegen hoogwater, maar waarmee je ook energie kunt winnen, de regionale economie, recreatie en toerisme stimuleert en de natuur een impuls krijgt. Daarmee geven we ook internationaal een mooi visitekaartje af.” Het ministerie trekt voor het project ruim 800 miljoen euro uit. Rijk en regio trekken samen op en investeren gezamenlijk in projecten op het gebied van duurzame energie, natuur, regionale economie, recreatie en toerisme.

Al meer dan 80 jaar beschermt de Afsluitdijk een groot deel van Nederland tegen overstromingen vanuit de zee. Bij de laatste toetsing bleek de dijk niet te voldoen aan de normen voor waterveiligheid. Rijkswaterstaat zal de dijk daarom over de hele lengte van 32 km versterken. Daarnaast worden de sluizen aangepakt. Bij Den Oever en Kornwerderzand komen nieuwe keersluizen en in de spuisluis bij Den Oever worden grote pompen geplaatst. Overtollig water uit het IJsselmeer kan met de bestaande sluizen alleen bij een laag waterpeil in de Waddenzee worden geloosd. Na het plaatsen van de pompen kan overtollig water uit het IJsselmeer ook bij hoogwater worden afgevoerd. De pompen zullen het grootste gemaal van Europa vormen, met een pompcapaciteit van 10 Olympische zwembaden per minuut.

De Afsluitdijk is meer dan een beschermwal tegen het water. De dijk grenst aan de natuurgebieden IJsselmeer en Waddenzee, heeft cultuurhistorische en toeristische waarde en is een icoon voor de Nederlandse waterbouw. Bij het maken van de plannen voor de renovatie is rekening gehouden met het behoud van deze waarden. In het Masterplan beeldkwaliteit Afsluitdijk is uitgewerkt hoe deze waarden verder worden versterkt.  Om de beleving van de dijk te vergroten is kunstenaar/innovator Daan Roosegaarde gevraagd een ontwerp te maken. Het ontwerp zal bijdragen aan de waarde van de dijk als icoon en internationaal visitekaartje.

Het Ontwerp-Rijksinpassingsplan Afsluitdijk ligt vanaf 14 mei gedurende 6 weken ter inzage. Tijdens deze termijn kan een ieder een zienswijze indienen via www.platformparticipatie.nl. Meer informatie over de projecten en de samenwerking tussen Rijk en regio is te vinden op www.deafsluitdijk.nl

Fotowedstrijd: ‘Heden & verleden van het Noordzeekanaalgebied’

Het Noordzeekanaalgebied heeft een rijke historie en wat zien we daar nu nog van terug? Projectbureau Noordzeekanaalgebied organiseert een fotowedstrijd om de historische en hedendaagse betekenis van het Noordzeekanaalgebied een ‘gezicht’ te geven. Tot 1 juni kan iedereen foto’s insturen en zo kans maken op een mooie prijs.
De fotowedstrijd sluit aan bij het Festival Industrie Cultuur. Dit festival zet komende maanden het industrieel erfgoed van het Noordzeekanaalgebied en de Zaanstreek in de schijnwerpers.

Voor de fotowedstrijd wordt gezocht naar foto’s die het heden en het verleden van het Noordzeekanaalgebied laten zien in combinatie met één van onderstaande categorieën:
  • Werken → Industrie, haven & bedrijvigheid;
  • Wonen → Huisvesting & leefomgeving;
  • Recreëren → Natuur, milieu & cultuur.
Per categorie worden er twee prijzen beschikbaar gesteld, een hoofdprijs en een eervolle vermelding. De hoofdprijs bedraagt € 500,- en de eervolle vermelding bedraagt € 250,-.
Iedereen die de identiteit van het gebied weet vast te leggen kan deelnemen en maakt kans op een mooie prijs. Uploaden van foto’s kan tot 1 juni op de website van het projectbureau. Op de site vindt u ook meer informatie over de wedstrijdvoorwaarden en de prijzen.

De provincie Noord-Holland zet in 2015 het industrieel erfgoed van de Zaanstreek en het Noordzeekanaalgebied in de schijnwerpers. Festival Industrie Cultuur is een co-creatie met de Stichting Zaanse Industriecultuur. Met het Festival geeft Noord-Holland invulling aan het Europees jaar van Industrieel en Technisch Erfgoed. Van de historische windmolen & pakhuizen op de oevers van de Zaan tot de imposante staalindustrie aan de kust in Velsen. Industrie zit in het DNA van dit gebied, er heerst een echte industriecultuur. Het festival toont het oude industriële erfgoed van dit gebied, maar laat ook ruimte voor de industrie van nu en de wisselwerking met de hedendaagse samenleving. Vanuit verschillende en verrassende invalshoeken beleeft een groot publiek de industriecultuur in de Zaanstreek en het Noordzee kanaalgebied. Van april tot november laat een creatief en authentiek programma zien hoe de industrie en de samenleving zijn verweven in dit gebied.

maandag 11 mei 2015

Provincie gaat strenger controleren op vaarsnelheid in haar wateren

Dit zomervaarseizoen gaat de provincie Noord-Holland strenger controleren op vaarsnelheid van zowel de beroeps- als recreatieve vaart. Ook wordt het vaargedrag in de gaten gehouden en waar nodig zal de provincie bij overtredingen handhavend optreden.

Overtreders riskeren, afhankelijk van de mate van de snelheidsovertreding, een fikse boete.

Medewerkers van de provincie zullen vaker aanwezig zijn op en langs de wateren van de provincie. Het zomervaarseizoen loopt van 1 april tot 1 oktober 2015. De strengere handhaving is per 1 mei gestart.

vrijdag 8 mei 2015

Samenwerking om Nederland waterrobuust en klimaatbestendig te maken én houden

Met het Nationaal Kennis- en innovatieprogramma voor Water- en Klimaatvraagstukken (NKWK) zetten overheden, kennisinstellingen en bedrijven een belangrijke volgende stap in het beantwoorden van kennisvragen op het snijvlak van water en klimaat voor de komende decennia. Binnen dit programma bundelen het bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen hun kennis- en innovatievermogen om Nederland waterrobuust en klimaatbestendig te maken én houden.
 
Nu het Rijk de richting van de oplossingen heeft vastgelegd in het Deltaprogramma 2015 blijven nieuwe inzichten, innovaties én concrete toepassingen hard nodig voor een duurzame, waterbestendige inrichting van Nederland. Met de startconferentie van 21 april worden de mogelijkheden voor samenwerking verkend. De focus ligt daarbij op de thema’s waterveiligheid, zoetwatervoorziening, zee- en kustbeleid en ruimtelijke adaptatie.

TNO is één van de initatiefnemers van het programma samen met Deltacommissaris, NWO, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat, STOWA, waterschappen, Topsector Water, Deltares, Wageningen UR, Alterra, KNMI en het bedrijfsleven.

TNO draagt binnen het programma bij met kennis en expertise over natte kunstwerken (waterkerende constructies) en de klimaatbestendige stad. Het is de rol van TNO om met kennis en innovatie op nationaal niveau bij te dragen aan kostenbesparing en op mondiaal niveau het verdienvermogen te versterken door mogelijkheden te creëren voor fundamenteel én toegepast onderzoek binnen nationale en Europese programma’s.

donderdag 7 mei 2015

Nu ook subsidie voor agrarisch waterbeheer

Voor agrarisch natuur- en waterbeheer is de komende zes jaar € 37,3 miljoen subsidie beschikbaar. Dit staat in het Natuurbeheerplan voor 2016, dat de provincie Noord-Holland heeft vastgesteld. De komende zes jaar is voor collectief agrarisch natuurbeheer € 32,8 miljoen beschikbaar en voor het eerst ook € 4,5 miljoen voor collectief agrarisch waterbeheer. De waterbeheersubsidies worden via de provincie betaald door de waterschappen in Noord-Holland: Hollands Noorderkwartier, Rijnland en Amstel Gooi en Vecht en door de Europese Unie. De EU financiert de helft. 

De subsidies dragen bij aan het versterken van de natuur en behoud van biodiversiteit. Agrariërs kunnen hun percelen bijvoorbeeld aantrekkelijker maken voor weidevogels. Met de subsidies voor waterbeheer kunnen agrariërs bijvoorbeeld riet aanleggen om water te zuiveren dat naar een sloot loop of de bodemstructuur verbeteren zodat die meer water kan vasthouden.

Subsidieaanvragen voor collectief agrarisch natuur- en waterbeheer kunnen bij de provincie worden ingediend van 1 juni tot en met 30 juni 2015. Sinds 2014 kunnen agrariërs alleen samen via een agrarisch collectief subsidie aanvragen. Door het natuurbeheer collectief te organiseren kunnen beheerders betere resultaten bereiken.

Het Natuurbeheerplan beschrijft de natuurdoelen voor de provincie Noord-Holland. Ook staat erin voor welke percelen natuurbeherende organisaties, agrariërs en andere grondeigenaren subsidies kunnen aanvragen voor het beheer en de inrichting van (agrarische) natuur. Het vastgestelde Natuurbeheerplan en de kaarten die bij het plan horen zijn in te zien op de website van de provincie.


woensdag 6 mei 2015

Projecten voor duurzame visvangst onvoldoende effectief

Projecten die duurzame visvangst stimuleren, blijven in ontwikkelingslanden vaak steken in goede bedoelingen. Van de geïmporteerde vis in Europese en Noord-Amerikaanse winkels is daardoor een deel minder duurzaam gevangen dan wordt beweerd. Om ondermijning van het MSC-keurmerk voor duurzame vangsten te voorkomen, moeten de eisen voor markttoegang omhoog. Dat stellen Simon Bush van Wageningen University en internationale collega’s in een artikel in Science van 1 mei.

De vraag naar wilde en gekweekte vis en schaaldieren is de afgelopen veertig jaar wereldwijd verdubbeld. Om de visbestanden op peil te houden, hebben grote supermarktketens in Europa en Noord-Amerika als Walmart in de VS en Carrefour in Frankrijk enkele jaren geleden beloofd om vanaf 2015 alleen nog verse en bevroren vis van gecertificeerde duurzame vangsten en duurzame kweek te verkopen. Ook al was toen al duidelijk dat er wereldwijd nog onvoldoende aanbod van gevangen en gekweekte vis met duurzaamheidscertificaat is.

Om het aanbod te vergroten, hebben inkopers, ngo’s en overheden projecten opgezet die moeten resulteren in meer vangsten met een duurzaamheidskeurmerk zoals van het Marine Stewardship Council (MSC). Dat heeft effectieve standaarden ontwikkeld die de visbestanden en oceanen helpen beschermen. In ontwikkelingslanden is duurzame visvangst en -kweek nog een kleine sector. Van de vis die internationaal wordt verhandeld, is ongeveer de helft afkomstig uit ontwikkelingslanden. Maar van alle visproducenten met MSC-keurmerk komt slechts zeven procent uit ontwikkelingslanden. Wel vindt de helft van de meer dan 130 visserijprojecten in ontwikkelingslanden plaats. De verwachting is dat er de komende twee jaar nog honderd projecten bij komen. Een internationaal team van onderzoekers, waaronder Simon Bush van Wageningen University, heeft nu het effect van die projecten onderzocht.

In de visserijprojecten maken de inkopers en andere betrokkenen uit de keten afspraken met vissers en organisaties van vissers, en dragen financieel bij aan het proces naar MSC-certificering. Om de deelnemers te stimuleren, worden de vangsten al in de beginfase van het project ingekocht. De studie laat echter zien dat veel projecten in de fase van planontwikkeling blijven steken. Met vervolgstappen, zoals noodzakelijke aanpassingen van visserijbeleid of vispraktijken, is vaak na twee jaar nog geen begin gemaakt. Zo belandt tweederde van de in projecten gevangen vis al als duurzaam gevangen in de schappen, terwijl het management nog niet op orde is.

Ook ontbreken eenduidige richtlijnen die de voortgang in de visserijprojecten beoordelen, vertelt Bush. “Eigenlijk controleert geen enkele onafhankelijke organisatie of de projecten hun beloften waarmaken en de stappen zetten die nodig zijn om het MSC-keurmerk aan te vragen. Maar zelfs als de voortgang wordt beoordeeld, dan hebben de uitkomsten nog geen consequenties. De markttoegang blijft overeind, ook als er geen vooruitgang wordt geboekt richting certificering. Daardoor dreigen overbevissing, uitholling van het begrip duurzame visserij en een ondermijning van het MSC-keurmerk.”

Bush en zijn medeauteurs doen daarom de aanbeveling om vangsten van verduurzamingsprojecten slechts onder voorwaarden markttoegang te geven. Worden gestelde doelen op het pad naar certificering dan niet binnen een bepaalde termijn bereikt, dan moeten de verkoopmogelijkheden weer worden beperkt. Ook stellen ze dat er meer met vangstvergunningen voor bepaald visbestanden of visgebieden gewerkt moeten gaan worden. Hoe moeilijk dat ook te regelen zou kunnen zijn, zonder die gecontroleerde toegang gaat de wens voor duurzame vangsten leiden tot overbevissing.



Een derde belangrijke aanbeveling betreft de opzet van projecten. De visserijprojecten moeten meer oog gaan hebben voor het sociaaleconomische systeem waarin ze plaatsvinden, zegt Bush. “We weten nog niet in welke gemeenschappen verduurzamingsprojecten goed werken, we weten niet of de markt wel een echte pullfactor is, wie de voordelen plukt van het project en hoe de hogere kosten voor de duurzame visserij worden opgebracht. Maar dat is wel onmisbare informatie voor effectief beleid voor de langere termijn.”

maandag 4 mei 2015

Monumentale Goejanverwellesluis feestelijk geopend

De renovatie van de historische Goejanverwellesluis in Hekendorp zit erop. Onlangs vond de feestelijke opening plaats van deze monumentale sluis, waarvan Tauw in opdracht van Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden het gehele renovatietraject heeft begeleid.

De openingsceremonie trok bijzonder veel aandacht. Niet alleen van bewoners, maar van heinde en verre waren geïnteresseerden naar Hekendorp afgereisd om de ceremonie, begeleid met saluutschoten bij te wonen.

De Goejanverwellesluis speelt een voorname rol in de vaderlandse geschiedenis. Op 28 juni 1787 werd Wilhelmina van Pruisen door de patriotten aangehouden nabij de Goejanverwellesluis. Dit gebeurde op het hoogtepunt van de strijd tussen de patriotten en de prinsgezinden en leidde uiteindelijk tot de val van de partriotten. De huidige vorm van de sluis is in circa 1870 gebouwd (de eerste constructie rond 1365) en heeft een rijksmonumentale status.

Tauw is sinds 2010 betrokken bij het herstel van de sluis en heeft het gehele renovatietraject begeleid. Hierbij is niet alleen het sluisdeel gerenoveerd, gemechaniseerd en geëlektrificeerd, maar ook in slechts vier weken de complete, gemetselde heulbrug vervangen door een nieuwe betonnen draagconstructie. Het gehele complex is nadien - aan de hand van een ansichtkaart - weer ‘aangekleed’ conform de uitstraling zoals deze ruim honderd jaar geleden was. Vooral het nieuwe ‘oude’ gietijzeren hekwerk is hierbij een in het oog springend detail.

De Goejanverwellesluis ligt op een scharnierpunt in Hekendorp en de werkzaamheden zorgden dan ook voor de nodige overlast, met name voor de direct aanwonenden. Vanwege de geïsoleerde ligging van het dorp was het project ook logistiek een enorme uitdaging.

Samen met de onlangs gerenoveerde inlaat van Hekendorp zijn de verbindingen tussen de Hollandse IJssel en de Enkele en Dubbele Wiericke weer functioneel voor peilbeheer en als vaarverbinding. Het werk is gereed en het prachtige sluiscomplex kan weer jaren mee!

vrijdag 1 mei 2015

Provincie gaat camerabeelden brugbediening bewaren

De provincie Groningen gaat vanaf 1 mei de camerabeelden van de brugbediening en het geluid van het marifoonverkeer bewaren. Ook de handelingen die de brugbedienaars aan hun beeldscherm uitvoeren worden opgeslagen. Zo kan in geval van calamiteiten worden bekeken wat de oorzaak ervan was. Dit kan zinvol zijn, bijvoorbeeld bij het verhalen van schade.

In normale gevallen worden de gegevens twee weken bewaard. Daarna worden ze overschreven. Alleen als er iets gebeurd is en de gegevens zijn opgevraagd, bijvoorbeeld door de politie, dan worden de beelden langer bewaard.

Het opslaan van de gegevens wordt in fasen ingevoerd. Het gaat om de brugbediening van het Winschoterdiep, het A.G. Wildervanckkanaal, de Rensel, het Reitdiep en het Aduarderdiep. Het Winschoterdiep is als eerste aan de beurt. Aan het eind van 2015 moet de opslag van gegevens bij alle bruggen van de provincie die door de provincie op afstand worden bediend, zijn ingevoerd.

Op camerabeelden is het scheepvaartverkeer duidelijk in beeld: het schip en de naam van het schip zijn zichtbaar. Weggebruikers die over de brug rijden zijn niet herkenbaar in beeld. Het type van de auto en de kleur zijn zichtbaar maar kentekens komen niet in beeld. Mocht een auto geraakt worden door een slagboom, dan is dit wel op camera te zien.