Ads Top

Agrariërs in IJsselvallei hebben baat bij grondafspraken

Om te komen tot één beleid voor het onderhoud deelt Waterschap Vallei en Veluwe alle kanalen, weteringen en sloten in drie categorieën in: A-, B- en C-watergangen. De grondeigenaren in de IJsselvallei, die met de verandering te maken hebben, ontvingen daarover een brief en momenteel vinden er gesprekken plaats. Die gesprekken leveren voordelen op voor agrarische ondernemers. De IJsselvallei ligt tussen de IJssel en de Veluwe.

Het onderhoud van de kleinere watergangen (B- en C-status) gaat over naar aangrenzende eigenaren. Voor het onderhoud van de grotere watergangen (A-status) blijft het waterschap verantwoordelijk. Om de afvoer van water goed te regelen, maait het waterschap de planten in die kanalen, beken en sloten jaarlijks een of meerdere keren.


Uit de gesprekken die waterschapsmedewerkers in de IJsselvallei voeren, blijkt dat grondeigenaren vaak niet weten dat ook langs A-watergangen smalspooronderhoud wordt vervangen door breedspooronderhoud. Omdat breedspoormateriaal meer ruimte nodig heeft, wordt het onderhoudspad van het waterschap samengevoegd met het aangrenzende landbouwperceel. Heemraad Dirk-Siert Schoonman daarover: “In ruil voor het rijden met breedspoormateriaal over zijn eigendom, mag de grondeigenaar dit onderhoudspad gebruiken. Vooral agrariërs zijn erg te spreken over deze veranderingen. Steeds meer maken zij met het waterschap afspraken over de inrichting van het onderhoudspad.”

Melkveehouder Schoterman uit Klarenbeek is een van die agrariërs. “Ik sta om twee redenen achter de aanpak van het waterschap om de gronden samen te voegen. Het scheelt onkruid omdat de strook nu landbouwgrond is, waarop ik zelf kan bepalen wanneer en hoe vaak ik ga maaien. En de oppervlakte van de extra grond telt mee in de mestboekhouding. De hoeveelheid af te voeren mest neemt hierdoor af. Omdat de afvoer van mest met € 15 per m³ best prijzig is, biedt deze mogelijkheid ons bedrijf ook financieel voordeel.”


Waterschap Vallei en Veluwe gebruikt steeds vaker breedspoormateriaal uit oogpunt van arbeidsomstandigheden. Schoonman: “Voor onze mensen is dat veiliger dan te werken met een smalspoortrekker. Daarbij zijn de meeste aannemers uitgerust met breedspoormateriaal. Voor hen wordt het waterschap een aantrekkelijker marktpartij, als we het maaiwerk aan hen uitbesteden. Ook voor het waterschap zijn er dus voordelen. We verwachten dat het onderhoud van de A-watergangen goedkoper wordt.”

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.